10 maart 2017 kwamen 12 tekstwomen bij elkaar over Seo-teksten en responsive sites

Twaalf TekstWomen deelden op 10 maart 2017 in De Kargadoor in Utrecht hun kennis over zoekmachinevriendelijke teksten (seo-teksten) en schrijven voor responsive sites.
Met deze samenvatting willen we jullie laten meeprofiteren van de verzamelde kennis. Wil je reageren, aanvullen of wil je er de volgende keer ook bij zijn? Ga naar het tekstforum en laat het ons weten.

SEO: tekst optimaliseren

Marjon Tas, Joke Schaapman en Hilda Algra

Goede tekst is basis

Goede webtekst en structuur (aansluiten bij doel en doelgroep) zorgen ervoor dat mensen de link delen en zelf terugkomen. Dat is ook goed voor je resultaten in Google.
Heb je meerdere doelen of doelgroepen met je website, dan kan dat problemen geven met je zoekresultaten. De meningen zijn verdeeld of je in zo’n geval beter twee websites zou kunnen hebben. Zijn subdomeinen een oplossing?

Zoektermen vinden

Google suggest is handig: typ een kernwoord in Google geeft zoektermsuggesties. (Zoektermen zijn woorden of zoekzinnen.) Verzamel zo een reeks zoektermen ( = zoekwoorden of –zinnen/combinaties) die passen bij de website. Zoek naar synoniemen en alternatieve omschrijvingen. Google beloont sites met gevarieerd zoekwoordgebruik, want die laten zien dat ze écht over dat onderwerp gaan en niet plat naar het zoekwoord zijn toegeschreven.
Denk bij het verzamelen van zoektermen in de taal van je ideale klanten. Hoe letterlijker hun zoekvraag is terug te vinden op je website, des te groter de kans dat ze jouw website zullen vinden.

Zoektermen kiezen

In Google Adwords zoekwoordenplanner kun je zien hoe vaak op een term wordt gezocht en hoeveel concurrerende sites op die term worden gevonden. Veel concurrentie => moeilijk om hoog in zoekresultaten te komen. Een laag zoekvolume is geen probleem als die paar bezoekers precies je ideale klanten zijn. Liever 10 kopers van je product dan 1000 bezoekers die gelijk weer vertrekken.
Generieke termen => hoog volume, lage value; specifiek = laag volume, hoge value.
Kies voor een beginnende website langere en specifiekere zoekwoordcombinaties (bv gele badeendjes Badhoevedorp) als je gele badeendjes verkoopt in Badhoevedorp. Als je coach bent in Amsterdam wordt dat moeilijker. Dan moet je iets heel specifieks bedenken wat jou kan onderscheiden van andere coaches. Heb je eenmaal wat zoekvolume, dan kun je iets generieker worden.

Strategisch plaatsen van zoektermen

Kies per pagina één zoekwoordcombinatie (combinatie van 1-5 zoektermen). Dus elke pagina optimaliseer je op een andere zoekwoordcombinatie, al naar gelang het doel en de inhoud van die pagina. Een combinatie bestaat uit termen die bij elkaar horen. Zie onder het vorige kopje.
Plaats je zoektermen strategisch:

  • plaats je zoekterm in de url
  • zoekwoorden zo veel mogelijk vooraan in de zin/alinea/regel
  • zoekterm in de titel van de pagina
  • in koppen (H1 en H2-tags)
  • in afbeeldingen: niet ‘Pict7654.jpg’ maar beschrijf de afbeelding, liefst met zoekterm. Verwerk ook zoektermen in title en alt-tekst.
  • als zinnige tekst voor links. Niet ‘klik hier’, maar link achter ‘meer over [seo-teksten]’.
  • zoektermen in opsommingen (bullets) tellen iets meer mee dan in gewone tekst
  • Besteed aandacht aan je description tag: de snippet, (samenvattting die Google toont bij zoekresultaten).

Bij websites in WordPress kun je met de plugin Yoast zien of je pagina voldoende geoptimaliseerd is voor een door jou gekozen zoekterm. Yoast geeft ook suggesties voor verbetering. 100% groen hoef je niet na te streven, dat zal ten koste gaan van een prettige tekst .

Linkbuilding

Plaats interne links (binnen je website) met betekenisvolle linktekst (dus niet: ‘klik hier’). Link niet heen en weer, in een cirkeltje is wel goed. Gebruik de customer journey: verleid de bezoeker via meerdere pagina’s naar je doelpagina (bijvoorbeeld webwinkel of contactpagina) te gaan.
Externe links, mits relevant (dus geen goedkope linkruil), versterken ook je positie in Google: ze ondersteunen dat jouw website werkelijk over dit onderwerp gaat. Maar doe dit niet te veel en laat de link in een nieuw tabblad openen, anders ben je je bezoeker kwijt. Kan de link je optimalisatie verstoren, gebruik dan bovendien de no-followtag.
Links van buiten naar jouw site zijn welkom, maar liever geen heen-en-weertje.
Waar we niet helemaal uitkwamen: in hoeverre werkt het verstorend op de resultaten in Google als een websitebouwer in portfolio linkt naar klanten en die klanten ook allemaal een link naar de bouwer op hun site hebben?

Werk je onderwerp goed uit

Zorg dat Google je ziet als relevant over dit onderwerp: plaats meerdere stukken met telkens een iets andere invalshoek, varieer in woordkeus, zorg voor regelmatig verse content (bijvoorbeeld via een blog). Meerdere stukken op je site.

Social media

Links van en naar social media zorgen voor meer verkeer. Maak een nieuwsbrief met linkjes naar artikelen op je site, kondig een bericht aan op Facebook, zet een twitterstream op je site, plaats een video (videocontent wordt zeer gewaardeerd door Google), enz.

Bouw

Misschien meer voor de bouwer dan de tekstschrijver: zorg dat je site snel genoeg is en responsive. Gebruik bij  WordPress Smushit om foto’s te verkleinen. Vaak wordt de tekstschrijver pas na de bouw ingeschakeld. Andersom is beter, ook voor het implementeren van de ZZ. Daarvoor kun je ook verschillende websites naast elkaar gebruiken (wel gekoppeld).

Landingspagina’s

Schrijf landingspagina’s (waar bezoeker komt via zoekmachineresultaat of advertentie, bijv. bij een actie) heel gericht op specifieke doelgroep. Deze hoef je niet via de website zelf te kunnen vinden. Dan wordt bijgehouden hoeveel bezoekers die actie heeft gegenereerd.

Geef het tijd

Na optimalisatie duurt het even voor je effect ziet. Kijk na ca. drie maanden nog eens via Google Analytics: bezoekersaantallen, conversie, bounces. Wat kun je verbeteren?’

Responsive sites

Schrijven voor verschillende devices: desktop, tablet, smartphone.

Regel 1 op 2

Steeds meer worden websites geopend op tablet en telefoon. Volgens e-village worden inmiddels meer e-mails geopend en links doorgestuurd via smartphone dan desktop. Dat stelt specifieke eisen aan je tekst.
Werk niet in Word, maar in Google Docs. Dan kun je meteen zien hoe het uitpakt op je telefoon.
De regel is 1 op 2: een tekst ziet er op een telefoon twee keer zo lang uit als op een pc. Dit geldt niet alleen voor alinea’s, maar ook voor zinnen. Je kunt best veel tekst hebben, op beide formaten. Het gaat vooral om de indeling.

Schrijftips

Korte alinea’s zijn regel als je je klant echt bij de lurven moet grijpen. Langere alinea’s alleen dieper in de website. Elk tekstblokje moet op zichzelf staan (los van voorgaande te begrijpen zijn), en heeft een tussenkopje (met H1- of H2-tag). Prikkelende kopjes (nuttig voor krant en tijdschrift) werken voor web juist niet. Zorg voor kopjes die de lading dekken.
Eerste zinnen vet (wat een tijdje in de mode was) is niet nodig als je boven elke alinea een kopje zet.

AMP (Accellerating Mobile Pages)

Nieuw groot project van Google (en daarom ook voor seo relevant om in de gaten te houden). Amp ontdoet pagina’s van niet-relevante informatie en laadt een pagina ‘gefaseerd’, om de laadsnelheid te verhogen. Nu al plaatst Google Amp-berichten van de grote nieuwsleveranciers waarmee het aan dit project samenwerkt in een speciaal deel van de zoekresultaten (bovenin!).  Meer info: ampproject.org,
Voor WordPress zijn er verschillende pluggins voor AMP. Handig om een paar ‘recensies’ te lezen, want de ervaringen wisselen.

Class

Met het toekennen van een ‘class’ aan een stuk tekst kun je bepalen welke teksten op welk device zichtbaar worden (via een mediaquery). Dat is wel veel werk.

Boektip: Aartjan van Erkel: Maak ze gek, verleiden op internet.

  1. Deelnemers aan deze bijeenkomst van Women on the Web:
    Heleen was vanuit Frankrijk via Skype aanwezig. Marjon, Laurian, Nicole, Brigitte, Reggy, Aty, Riette, Xandra, Christel, Joke, Hilda en Marjon waren in levenden lijve bij De Kargadoor in Utrecht.